Tips & guider

Hvilket ekstralys er best?

Hvilket ekstralys er best?

I mørkere tider er et ekstralys et viktig tilbehør som til og med kan redde liv. Men det kan være vanskelig å forstå forskjellen på ulike ekstralys og hvilket som passer for deg. Vi hjelper deg som kunde med å finne riktig ekstralys til dine behov, og har brutt ned de ulike detaljene som kan være nyttige å vite når du skal kjøpe et ekstralys. Hvilket ekstralys er best?

Når du velger ekstralys til transportbilen, kan det være vanskelig å vite hvilket ekstralys som passer deg og bilen din. Watt, lumen og lux er verdier som brukes når man måler lyset, men ingen av disse verdiene forteller det absolutt viktigste: om du får lyset der du vil ha det. For å få en forståelse av hvordan lysmønsteret ser ut, anbefaler vi at du ser på de såkalte Isolux-diagrammene i illustrasjonsbildene, som viser hvor lyset havner.

Hvis du kjører på veier med lite trafikk og med lange strekninger, bør du velge et ekstralys med lang rekkevidde. Det kan imidlertid være viktig å ikke bare se på hvor langt lyset rekker. Vi mener at du bør ha et lys med en bredde på ca. 30 meter for å gi godt med lys i grøften og skogen, og som når rundt 75–200 meter foran bilen. Ved gode forhold er reaksjonstiden pluss bremsestrekningen 70 meter fra 100 km/t, og det tar ca. 3 sekunder å kjøre 100 meter i samme hastighet. Ut fra denne beregningen bør lysmønsteret være bredt og ha tilstrekkelig lys i 6 sekunder fremover for å oppdage vilt og andre hindringer. Det beste lysmønsteret for dette er Combo Beam, med linser som gir et relativt bredt lysbilde, men som samtidig har noen linser som kaster lyset lengre. Det finnes også en variant som kalles Spot, som kaster lyset lengre. Det er fristende å ha et skikkelig godt ekstralys, men husk at øynene venner seg til det. Hvis man har fantastisk godt lys og deretter blender ned, har øynene vent seg til det sterke lyset. Det innebærer at du ser dårligere med nærlyset, og sikten blir begrenset. Akkurat passe er faktisk det beste.

ECE 112

Når man skal kjøpe ekstralys, er det viktig at det er merket med ECE 112. Det er en europeisk standard som definerer ekstralys. Hvis lysene ikke har denne merkingen, risikerer man bøter og anmerkninger ved besiktigelse. 

Verdier som brukes til å måle lys

Watt er en verdi som er brukt til å måle lysstyrke siden glødelampenes tid. Watt forteller egentlig hvor mye strøm lampen bruker, men denne enheten misbrukes ofte når man angir den teoretiske wattstyrken til LED-brikken. Ofte brukes ikke LED-lysene med denne effekten, fordi temperaturen blir for høy. Det beste er å ha et ekstralys med så lav wattstyrke som mulig, men som gir så mye lys som mulig. 

Lumen er en god måte å måle mengden lys på. Det er imidlertid mindre relevant for ekstralys, der man i stedet bør se på hvor man styrer lyset. En lykt kan ha tusenvis av lumen, men ingen linser, og en lykt som har bare noen få hundre lumen, men bedre lysfordeling, kan fungere bedre

Lux er en verdi som beskriver hvor sterkt en lampe lyser ved en viss avstand, noe som gjør at den kan brukes til å sammenligne ulike lykter mot hverandre. En lux brukes ofte for å vise hvor lang rekkevidde en lykt har, men det er egentlig for lavt til å være nyttig. Det kreves ca. 10 lux for å identifisere et dyr eller et menneske uten refleks.

Kelvin er temperaturen på lyset. En glødepære som har verdien 3000 k, oppfattes og kalles for varm hvit. Hvis verdien ligger på 6000 k, er den kald hvit. De fleste produsenter av ekstralys bruker høye kelvin-tall fordi det kaldere lyset oppleves som sterkere. Men jo kaldere lyset er, desto mer refleksjon får man tilbake. For eksempel refleksjonen fra et veiskilt. Ved å velge et litt varmere lys kan du derfor oppleve å bli mindre blendet. 

Hva er referansetall? 

Enkelt forklart beskriver referansetallet hvor langt en lyskaster stråler lyset. Jo større referansetall, desto lengre stråler lyset. I ECE-reguleringen er det en begrensning på 50, derfor finnes det visse lykter med to kabler, der én av dem oppfyller kravene og én ikke gjør det.

Plassering og installasjon

Akkurat nå er det populært å plassere ekstralyset i den nedre grillen. Det ser bra ut, men har en ulempe. Hvis veien er ujevn, får man mye skygger, noe som kan føre til at du blir bilsyk. En annen plassering som mange bruker, er på taket av bilen, noe som er å foretrekke når man kjører på ujevne veier. Lyset kan imidlertid reflekteres av panseret, og man kan bli forstyrret. Lys på taket kan også være forstyrrende når det regner eller snør. Hvilken plassering er best? Det er opp til deg som fører, men det mest behagelige lyset er i samme høyde som originallysene på bilen eller i området mellom originallyset og din øyehøyde. Det kan imidlertid være vanskelig å montere i øyehøyde. Når man installerer ekstralys, er det viktig å vite hvor bilens sensorer sitter og om man trenger en Canbus-leser for å finne signalet som skal aktivere lyset. Det varierer avhengig av hvilken bilmodell man har, og ofte varierer det også etter hvilket utstyr bilen har. Vi i Work System hjelper deg å finne riktig utstyr. 
loader