INNHOLD
EN TRANSPORTBIL ANKOMMER LASTET
Hovedformålet med en varebil er å laste, men et fullastet kjøretøy innebærer visse risikoer. Det er derfor viktig å laste så sikkert som mulig og bruke sunn fornuft. En kollisjon utløser enorme krefter, og det er praktisk talt umulig å sikre lasten mot en kollisjon med en fast gjenstand. Heldigvis er slike kollisjoner sjeldne. Det er også grunnen til at kravene til lastesikring er mer fokusert på å motvirke at lasten forskyver seg under for eksempel en unnamanøver eller en kraftig oppbremsing.
Maxbelastning: 60 kg per skuff
Enligt City Crash Test (30 km/h): 20 kg/skuff
HVORDAN TESTES lastsikring?
I Euro NCAPs kollisjonstester er bilene ulastede, og fokuset er på bilens sikkerhetssystemer og beskyttelsen av passasjerer og andre trafikanter. Sikkerhetsklassifiseringen tar derfor ikke hensyn til lastsikring. For innredninger brukes i stedet teststandarden NS286, som innebærer at innredninger lastet med 250 kg/m³ kolliderer med en fast barriere i 50 km/t. Til sammenligning er en mellomstor varebil i gjennomsnitt lastet med ca. 160 kg.
HVORDAN VEKTANGIVELSENE FUNGERER
Vekten som i bransjen ofte omtales som lastvekt, er ikke det samme som det produktene er kollisjonstestet for. Vi ønsker ikke å gi kundene våre en falsk trygghet og har derfor valgt å ikke merke produktene våre med vekt. Det er imidlertid viktig å huske på at selv om vekten i henhold til teststandarden NS286 kan høres lav ut, er det mye tryggere å laste i et godkjent innredning enn å utføre lastsikring selv eller la lasten være løs. Dette gjelder uansett hvilket innredningsmerke du velger, ettersom kravene er mye strengere enn for eksempel for lastsikringssurreøyer eller bilskillevegger.
VEKTDATA FOR VÅRE PRODUKTER
Nedenfor finner du spesifikke vektdata for våre produkter. Disse er oppgitt i lastvekt og der det er relevant også i henhold til teststandardene NS286 og City Crash Test.
Det viktigste for å sikre at spesifikasjonene stemmer overens med virkeligheten, er at produktene monteres i henhold til instruksjonene og at det brukes riktig antall vinkler. Dette for å sikre at innredningen har riktig bæreevne.
Hyllesystem
Hyllene våre har ulik lastekapasitet (se under) og kan derfor tilpasses dine spesifikke behov. Det er sjelden at en hylle går i stykker på grunn av belastning, men i kombinasjon med et slag eller noe som faller på hyllen, kan kanten bli deformert. Noe som gjør at hyllen mister lastekapasiteten.
Maxlast
Opp till 70 cm: 50 kg
70-126 cm: 40 kg
126-140 cm: 30 kg
Over 140 cm: 25 kg
Enligt City Crash Test (30 km/h): 30 kg/hylle
Enligt City Crash Test (30 km/h): 30 kg/hylle
Enligt NS286: Les mer her
Modulboks
En modulboks har en maksimal belastning på 7 kg.
Skuffer
Ved kontrollveiing av en rekke kunders skuffer, har vi kommet frem til at en skuff normalt er lastet med 5-8 kg. De som synes de laster veldig tungt, ligger som regel på maks 25 kg.
Enligt City Crash Test (30 km/h): 20 kg/skuff
= MAXLAST (JÄMNT FÖRDELAD) = JÄMNT FÖRDELAD ÖVER 50x50 cm = PUNKTLAST
På toppen av dobbeltgulvet
Ønsker du å laste på toppen av dobbeltgulvet anbefaler vi at du supplerer med en innredning som blokkerer lasten. Alternativt må du sørge for å lastsäkra ordentlig ved å forankre den i karosseriet.
Maxbelastning (jevnt fordelt): 350 kg
Punktbelastning: 50 kg
Jevnt fordelt over 50x50 cm: 100 kg
Dobbeltgulv skuffer
Maxbelastning: 65 kg
Slede
= MAXBELASTNING (JEVNT FORDELT) = JEVNT FORDELT OVER 50X50 CM = PUNKTBELASTNING
Sleder kan ikke testes etter NS286 fordi lasten ikke er forseglet. Alle våre sleder er imidlertid nøye kontrollert i destruktive tester, både når det gjelder belastning og låsing.
Våre takstativ er testet etter City Crash Test, som er den vanligste testen når det gjelder takstativ og takbokser.
Maxbelastning (jevnt fordelt): 350 kg*
Punktbelastning: 50 kg
Jevnt fordelt over 50x50 cm: 100 kg
*Spesialsleder som er bredere enn 120 cm og/eller lengre enn 160 cm har en maksimal belastning på 250 kg.
Takstativ og takbøyler
Våre takstativ er testet etter City Crash Test, som er den vanligste testen når det gjelder takstativ og takbokser.
Maxbelastning: 50 kg per takstativ/takbøyle - husk at tillatt taklastvekt for bilmodellen kan være lavere.